De curand soferii romani au devenit interesati de DOT-ul anvelopelor si il privesc ca un factor de decizie important in alegerea unor anvelope. Fixatia asupra datei de fabricare a setului de cauciucuri este recenta si nu isi are bazele in nicio logica demonstrata obectiv. Ce inseamna mai exact acronimul atat de intrebat. DOT este prescurtarea la Department of Transportation, iar in dreapta lui exista o casuta unde sunt marcate 4 cifre de tip 2114. Asta inseamna ca anvelopa a fost produsa in saptamana 12, adica Martie, anul 2014.
Data productiei are un impact minor spre inexistent asupra duratei de viata a anvelopei si a performantelor lor. Un producator renumit de anvelope s-a opus vehement asupra interesului pe acest aspect, motivand ca mai important este data in care s-au montat anvelopele pe masina, nu data productiei lor.
In timpul depozitarii lor, un set de cauciucuri nu este umflat, astfel nu este supus la socuri sau alte presiuni exterioare, prin urmare durata de viata si proprietatile nu sunt afectate. Dupa ce anvelopele sunt montate pe masina si sunt umflate, se calculeaza durata lor de folosire si se ia in calcul imbatranirea si pierderea proprietatilor. Daca se alege o anvelopa doar dupa DOT si nu se tine cont de calitatea serviciilor oferite, se pot pierde din vedere lucrurile importante precum performanta si capacitatile anvelopei, siguranta si rapiditatea livrarii, perioada de garantie, siguranta platii si a livrarii unor anvelope conforme. Aceasta informatie este adevarata atat in cazul unui set de anvelope iarna cat si anvelope vara.
Un studiu facut in Arabia Saudita a vrut sa demonstreze inutilitatea DOT-ului in alegerea anvelopelor. Studiul a constat in depozitarea unor anvelope la o temperatura ridicata de peste 40 de grade timp de 2 ani si compararea lor cu un set de anvelope rulate 40.000 km (un rulaj normal intr-o perioada de 2 ani). S-a ajuns la concluzia ca o anvelopa uzata un an pe masina are aceeasi stare ca si o anvelopa depozitata timp de 10 ani la o temperatura de peste 40 de grade. A fost nevoie de o depozitare de peste 20 ani a unei anvelope ca sa ajunga la acelasi grad de uzura ca o anvelopa rulata 40.000 de km.
Prin urmare, putem concluziona dupa acest test ca DOT-ul anvelopelor nu este relevant in procesul de achizitie a unui nou set de cauciucuri. Aceasta concluzie este valabila atat in cazul unor cauciucuri iarna cat si cauciucuri vara sau all season. Aspectele mai importante la care trebuie sa fiti atenti sunt: clasele de performanta a cauciucurilor, daca ele vor mari calitatea condusului sau nu; indicii de viteza si de greutate, este important sa respectati indicii omologati de catre RAR, pentru a nu risca amenda sau suspendarea talonului; respectarea dimensiunilor omologate pentru masina, pentru a nu risca amenda sau suspendarea talonului.
Pe langa acespe aspecte, trebuie sa tineti cont si de calitatea magazinului de unde cumparati si de avantajele pe care vi le ofera daca achizitionati anvelope noi de la ei. Este important sa se livreze anvelope conforme cu prezentarea lor si in stare noua, cu garantia specificata. Concluzionam ca sunt alte aspecte mult mai importante in alegerea unui magazin de anvelope si profile de cauciucuri, pe langa DOT-ul lor.